Statistik

Idag promenerade jag till och från skolan. Det är extremt varmt idag! Superhärligt!! Det kändes rätt så tungt att gå och sätta sig i en fönsterlös, kall och mörk föreläsningssal. Föreläsningen handlade om familjeförhållanden, känslor och motivation. Jag som känt mig så omotiverad den senaste tiden blev tyvärr inte mer motiverad av att höra en föreläsning om motivation. Speciellt där statistiken säger att sådana som jag hoppar av skolan eller inte alls väljer en högre utbildning. Med såndana som jag så menar jag personer som är uppvuxna i ett hem där ingen av föräldrarna studerat på en högre utbildning.

Jag tror inte det spelar så jättestor roll om föräldrarna är högutbildade eller inte. Mina föräldrar uppfostrade mig med sunt förnuft och min pappa har alltid sagt att jag ska vara street smart. När jag var liten förstod jag inte vad det innebar, så jag gick och försökte lära mig hur man var det. Jag läste mycket böcker som jag fick av mamma, så jag trodde kanske att jag var street smart. Men jag tror istället jag blev sådär lill-gammal. Min mamma är extremt händig och praktisk, förutom när det kommer till att sy. Men hon fixade allt och uppmuntrade mig alltid i mina studier. I vilketfall så tror jag att man kan komma långt på envishet och sunt förnuft. Jag har svårt att tro att jag skulle ha valt något annat beroende på vad mina föräldrar valt tidigare i sina liv.

Ibland blir jag ju bara så trött på statistik. Individer skrivs om och blir till siffror i rapporter. Det är extra ironiskt när rapporterna handlar om individer och deras känslor och personlighet.

Appropå personlighet så byter jag ämne helt och hållet nu. Men jag hittade en sommarjacka på HM som jag kan ha på kvällarna när det blir lite kallare. Jag tycker den passar min personlighet. Vit med nitar. Så där lagom diskret och stilrent. Jag var mycket mer extrem förrut. Det skulle synas och det skulle sticka ut i mängden! Men jag orkar inte synas längre. Jag vill mest bara smälta in bland alla andra för tillfället. Men jag är mycket nöjd med den och den är mycket skön. Bara så att ni vet. Jag skiter i vad statistiken säger om den här jackan, jag kan njuta av den ändå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback