Genus

Här har det inte hänt så mycket spännande. Jag har mest njutit av det extremt fina vädret! I Lördags var det 27grader varmt - i skuggan! Annars går alla golv och takfläktar på fullt ös här! Katterna njuter av balkong mys och jag har pluggat, pluggat, pluggat. 

Idag promenerade jag och Ashwak till skolan för att gå på en föreläsning som handlade om genus och könsroller. Det var en av de bästa föreläsningar jag varit på hittills!! Det var superintressant och även om det märks att det är ett laddat ämne så var föreläsaren saklig. Han var dessutom klädd i klänning och var väldigt intressant att lyssna på. Jag tyckte om föreläsningen ända tills vi fick ställa oss på olika platser i föreläsningssalen, beroende på en skala 1-6. Vi skulle ta ställning till frågan om man bör införa könsneutrala metoder och implementera "hen" istället för han och hon i förskolan. 1an betydde "absolut inte, jag skulle hellre dö!" och 6an betydde "Ja det måste vi!". Jag ställde mig på 5an. Jag tycker att det skulle vara jättebra om man börjar försöka få bort könsrollerna med hjälp av den nya generationen. Men de jag stod tillsammans med hade så starka åsikter och pratade rätt ut och argumenterade så starkt så jag kände att jag ställt mig på fel plats. Jag skulle kanske ha ställt mig på 4an där de var lite tystare och lugnare, för jag kunde inte hålla med om flera av argumenten även om jag höll med om själva kärnan i de dem sa. De som stod på 1an och tyckte raka motsatsen fick inte tala till punkt och säga sin mening och dela med sig av sina åsikter eftersom de blev avbrutna hela tiden. Jag tycker det talar emot det jag tror på - att alla ska ha rätt till sin egen åsikt. Vi bor i ett land med yttrandefrihet och jag vill iallafall höra varför de är så starkt emot att göra förskolan könsneutral! Jag hoppas att det inte blir någon debatt imorgon. Det enda vi kunde komma överens om tillslut var att vi inte kunde komma överens.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback