Kaos i plugget

Ja... nu var det väl ett tag sedan jag skrev om något annat än plugg? Idag så pluggade jag tillsammans med Johanna, Ashwak och Bafrin. Vi var hemma hos Johanna och såg hennes fina rum som hon hyr av en dam. Det var otroligt mysigt, både rummet och plugget! Johanna bjöd på kycklingsallad och en glass-efterätt. Det var otroligt gott! Förutom en massa trevligt prat som inte hade med plugget att göra så pluggade vi som sagt väldigt effektivt tycker jag. Jag hade för en gångs skull tagit noga anteckningar och allt under alla seminarium och föreläsningar och dessutom spenderat väldigt mycket tid på att renskriva dem! Johanna hade räknat våra kurslitteratursidor till 1600sidor eller så. Så jag hade inte gissat så fel när jag tidigare sagt 1500-2000sidor kurslitteratur. Det är ju galet mycket! Men om man lyckas nämna det för vissa klasskompisar så får man höra "Min kompis som läser till läkare... blah blah blah". Jag orkar inte höra sådant just nu, jag tycker det här är jobbigt nog! 

Vi pluggade väldigt effektivt och satt och diskuterade att vi är rätt så missnöjda med den här senaste kursen. Kommunikationen med lärarna har varit extremt dålig och vi har inte fått svar på frågor som vi ställt om t.ex vilken sal tentan ska hållas i och hur upplägget på tentan kommer att vara. Flera frågor har mailats in, men ingen fick något svar. På frågan om upplägget av tentan eller om det fanns en ex-tenta att få titta på så fick man svaret: "De som inte skjutit upp sina studier av kurslitteraturen har inget av oroa sig för". Närmare upplysningar om förutsättningar för tentan skulle komma upp på skolans portal i Fredags och vi blev uppmanade till att läsa de extremt vaga målen i kursplanen under tiden. I Fredags fick vi ingen vidare information.

Så vi pluggade på så effektivt vi kunde med buntar av anteckningar. Vi förhörde varandra på Bronfenbrenners ekologiska modell och diskuterade Atkinsons prestationsmotivationsmodell osv. Så på kvällen, precis när Bafrin kände att hon måste hem, så fick vi ny information: "Ni får ha med er hjälpmedel enligt följande: Kurslitteratur, minnesanteckningar och ordbok för dem som har svenska som andra språk". Förvirring uppstod och det blev inget mer pluggande. Allt kändes väldigt hopplöst. 2 dagar innan tentan och vi undrade fortfarande om tentan skulle bli fjantigt lätt eller otroligt svår. Speciellt som vi inte hade behövt att lära oss Bronfenbrenners ekologiska modell och Atkinsons prestationsmotivationsmodell osv utantill. Vi har spenderat flera dagar med att lära in så mycket som möjligt. Flera timmar av plugg. Men fel slags plugg. 

Vi delade upp litteraturen mellan oss och ska sätta ihop en innehållslista imorgon. Så att vi lätt bara kan slå upp informationen när vi behöver den. Så imorgon ska vi tillbringa extremt mycket tid med att bara lappa böcker. Det här känns så grymt omotiverande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback