E3 2013

E3 2013 - Electronic Entertainment Expo - är en stor TV-spels mässa där spelutvecklare varje år visar upp sina kommande spelkonsoler och TV-spel. Många har med spänning sett fram emot att få höra nyheter om den nya generationens konsoler.

När Microsoft visade upp sin nya spelkonsol Xbox One kom informationen om att den kräver internet som en kalldusch minst sagt. Som försvar till detta uttalade sig Don Mattrick på ett minst sagt klumpigt sätt; han menar att Microsoft redan har en produkt för folk som inte kan koppla upp sig mot internet. Denna produkt kallas för Xbox 360. 
 
“Fortunately we have a product for people who aren't able to get some form of connectivity; it’s called Xbox 360. If you have zero access to the Internet, that is an offline device.”

Xbox One måste kopplas upp en gång per dygn. Om man inte kopplar upp sig mot internet inom 24timmar så låser sig konsolen och man kan inte använda den innan man har kopplat upp sig pånytt och startat en ny 24timmars period. Det påminner inte alls om företaget som skapade PC:n - Person datorn. Jag har alltid sett upp till Microsoft eftersom de har sålt saker som är användarvänliga och i en bra prisklass - teknik för folket helt enkelt. Nu får dem det att låta som ett hån. Har man inte internetuppkoppling så hänvisar de till en 8år gammal konsol.

Spelen kommer bara att fungera genom att man installerar dem på sin konsol, vilket betyder att man inte kan sälja sina begagnade spel lika lätt efter att man tröttnat på dem. Man kan däremot sälja sina spel genom vissa återförsäljare. Microsoft har däremot lovat att man ska kunna dela sina spel med tio personer i hela världen. Nackdelen är att man inte kan spela samma spel samtidigt... För att vara ärlig förstår jag nog fortfarande inte riktigt hur det här fungerar.

Sony visade även upp sin nya konsol Playstation 4. Den är raka motsattsen till Xbox One. Den kommer inte att kräva internetuppkoppling och spelen kommer inte att vara låsta till varken konsol eller användarkonto. Konsolen kommer inte heller att vara regionslåst och det verkar vara en större satsning på indiespelsutvecklarna. Den största skillnaden är att Playstation 4 kommer att kräva PS Plus-medlemskap för online multiplayer. Mina förhoppningar i och med denna lilla extrautgift är att multiplayer servern förhoppningsvis kommer att fungera bättre än på PS3an. Playstation 4 kommer även att säljas för 399euro, en billigare peng än Xbox One's 499euro. Jag kunde inte låta bli att tycka att Sony var lite roliga som även drev en del med Microsofts beslut att stoppa begagnathandeln av spelen! Se klippet här.

Sist ut var Nintendo, som visade upp en hel del intressanta spel som kommer att släppa till Wii U och deras handhållna konsol 3DS. Zelda: Wind Waker HD, Pokémon X & Y, Zelda: A Link Between Worlds, Mario Kart 8, Super Smash Bros och Yoshi's New Island är några av spelen jag ser fram emot!

Vinnaren av årets E3 är enligt mig Sony, tätt följd av Nintendo. Electronic Arts och Ubisoft har jag inte så mycket att säga om, förutom Ubisoft's spel Watch Dogs som jag ser fram emot. Xbox One kommer jag inte ens att bry mig om att köpa.

Om jag skulle göra en rankningslista så ser den ut såhär:
Bästa konferensen: Microsoft
Bästa konsolen: Sony
Bästa spelen: Nintendo

Bilden kommer härifrån.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback